Skip to main content
Inspiring
June 2, 2026
Answered

PDF openen in illustrator met bewerkingsmogelijkheden werkt niet meer

• June 2, 2026
  • 2 replies
  • 31 views

Ik sla mijn Illustrator bestanden altijd op als pdf met bewerkingsmogelijkheden. Maar sinds de installatie van de nieuwste versie Illustrator kan ik de pdf niet meer openen alsof het een AI bestand is, maar worden ze gekoppeld weergegeven als images. Zo kan ik ze dus niet meer verder bewerken en ben ik al mijn bronbestanden kwijt.

De koppelingen openen, opent ze in acrobat, daar heb ik ook niets aan.

Correct answer Vossen

Beste Ton, de bestanden worden bewaard op mijn PC. Ik heb een test gedaan met Illustrator, nieuw  bestand> opslaan als pdf...en de instellingen voor opslaan zijn goed, dus MET bewerkingsmogelijkheden etc. Als ik dat test bestand, de pdf dus, weer open in Illustrator, is het ok, gewoon bewerkbaar. Dus blijkbaar is het andere bestand waarmee ik de issues heb inderdaad beschadigd geraakt. Is het nog te recoveren denk je?

2 replies

Ton Frederiks
    Community Expert
    Community Expert
    June 2, 2026

“Het zijn geplaatste pdf bestanden geworden.” Waar zijn ze geplaatst? Of openen ze als PDF in Illustrator en niet als de Illustrator component? 

Waar zijn de bestanden bewaard, op een server, in een cloud folder (zoals DropBox)? 

VossenAuthor
    Inspiring
    June 2, 2026

Beste Ton, Ze openen als pdf in Illustrator en niet als illustrator component. Het bestand staat op mijn pc. Normaal opent de vanuit illustrator opgeslagen pdf als illustrator component, inclusief lagen en bewerkingsmogelijkheden, maar sinds gisteren wil dat niet meer en opent illustrator de pdf als gekoppelde bestanden. Als pdf-images in de lagen. Geen bewerkingsmogelijkheden meer.

Ton Frederiks
    Community Expert
    Community Expert
    June 2, 2026

@Vossen Het is me duidelijk. Als ze bewaard zijn met Illustrator bewerkingsmogelijkheden (en dat niet per ongeluk is uitgezet, want dan blijft het uitgezet tot het veranderd wordt), dan lijkt het er op dat de bestanden beschadigd zijn. Waar worden de bestanden bewaard? 

Ton Frederiks
    Community Expert
    Community Expert
    June 2, 2026

@Vossen Het is me niet helemaal duidelijk wat er precies gebeurd. Waar worden ze gekoppeld weergegeven? Zijn het geplaatste PDF bestanden?

VossenAuthor
    Inspiring
    June 2, 2026

Het zijn geplaatste pdf bestanden geworden. Maar het was een illlustrator bestand opgeslagen als pdf met bewerkingsmogelijkheden. Met photoshop kan dat ook, open je de pdf als pdf dan kun je direct printen enzo, maar open je de pdf in photoshop dan kun je als psd bestand gewoon verder werken..incl lagen en alle functies. Dat doe ik ook altijd met Illsutartor bestanden, maar nu kan ik de AI bestanden die ik als pdf heb opgeslagen niet meer in illustrator bewerken.