Skip to main content
December 24, 2025
Question

batch processing van ruis verbeteren niet mogelijk

• December 24, 2025
  • 2 replies
  • 277 views

in gebruik: Windows 10, laatste update, processor I7, 14th generation, Intel UHD Graphics 770

LightRoom 15.1, intern geheugen 64 GB.

procedure: keuze afbeelding, keuze Foto op menubalk, keuze Verbeteren.

er gebeurd niks. Ook niet als ik meerdere afbeeldingen selecteer , Foto / Verbeteren uitvoer.

ik kan dan ook niet batch ruis verminderen laten uitvoeren.

op een enkele afbeelding kan ik wel ruis verminderen.

is wel erg veel werk om 250 afbeeldingen stuk voor stuk te laten bewerken.

wat is er mis?

best regards, Walter Frankvoort 

[moved from bugs to discussions according to the commuity rules - Mod.]

2 replies

Community Expert
January 1, 2026

Hoe je dit doet is in een vorige versie veranderd. Er is geen menuoptie meer. In plaats van een boel platen selecteren en de menu optie gebruiken, wordt je nu verondersteld om de "sync" optie te gebruiken of makkelijker, de "auto-sync". Selecteer all beelden die je wilt ontruizen,  ga in Develop. Zorg ervoor dat auto-sync (rechts onder) is geselecteerd en klik de Detail->Denoise (sorry mijn Classic is in het Engels dus dit heet waarschijnlijk net iets anders). Nadat je dit hebt geklikt zal Classic automatisch al de geselecteerde beelden ontruizen. Hopelijk helpt dit.

Edit: Sorry niet goed gelezen. Johan had dit al geantwoord!

JohanElzenga
Community Expert
Community Expert
December 24, 2025

Ik kan je verhaal niet goed volgen, maar het lijkt erop dat je tevergeefs zoekt naar de oude methode. Lightroom Classic 15 heeft non-destructieve ruisreductie. Die kan je in batch doen door de foto's te selecteren, dan naar de Ontwikkel-module gaan, 'Auto Sync' activeren met het kleine knopje naast de 'Synchronisatie ' knop, en dan de ruisreductie uit te voeren op de actieve foto (in het Detail panel). Alternatieve methodes zijn een voorinstelling maken, of met kopiëren/plakken werken.

-- Johan W. Elzenga
January 1, 2026

Bij mij werkt het ook niet meer, de batchverwerking in LRC bij het toepassen van ruisreductie. Hij verwerkt alleen de foto die in beeld staan en niet al de geselecteerde foto's. 

dj_paige
Legend
January 1, 2026

Please show us a screen capture of the develop module showing that you have activated "Auto Sync" (as explained above) but before you check Denoise.