Skip to main content
Participant
May 21, 2024
Question

Internal Error ?:0: attempt to index field 'rootFile' (a nil value)

• May 21, 2024
  • 1 reply
  • 518 views

Hello community wizards, I hope anyone can help me figure out how to solve the following.

Issue:

• Lightroom Classic shows greyed out images, no preview visible. Error shows up after 'right click, show image in explorer'
  • Internal error message "?:0: attempt to index field 'rootFile' (a nil value)"

Explainer:

• Error occured this morning, did not import anything new at that point
  • images are on an external harddisk (and still on the external harddisk + accessible)
  • I've tried several suggested ways to solve this
    • delete preference file (link)
    • disable plugin - hence I do not have Logi Options plugin in LR (link)
    • create new catalogue and import images from old catalogue (link)
    • turn off GPU and set Monitor Profile (link)

My setup:

Lightroom Classic version: 13.2 [202402141005-bf1aeb84]
License: Creative Cloud
Language setting: nl
Operating system: Windows 11 - Home Premium Edition
Version: 11.0.22631
Application architecture: x64
System architecture: x64
Number of logical processors: 20
Processor speed: 2.6GHz
SQLite version: 3.36.0
CPU usage: 0.0%
Built-in memory: 32435.2 MB
Internal Camera Raw Version: 16.2 [1763]

I hope your help enables me to -somehow- reconnect the images so all done editing isn't lost.

Any help is much appreciated 🙏

1 reply

Participant
January 21, 2025

Bonjour,

Depuis peu je remarque un problème.

Je travaille toujours mes photos en créant un dossier reprenant les photos retenues du job, le catalogue du projet ainsi que les fichiers exportés et envoyés au client.
Tout ceci se trouve sur un ssd NVME pour avoir un accès le plus rapide possible et limiter travailler sur un catalogue apr job me permet d'avoir un processus rapide.

Une fois le job terminé, tout le dossier (catalogue + photos raw) sont déplacés sur un disque dur HDD d'archivage.  Le catalogue est parfois retravaillé plus tard et ensuite, il est importé dans un catalogue général.

Je remarque que quand je déplace le dossier vers le hdd et que je ré-ouvre le catalogue du job concerné, si je veux utiliser mon plugin DXO raw, je reçoit le message d'erreur: une erreur interne s'est produite: ?:0: attempt to index field '?' (a nil value)

Si je ré-exporte le catalogue en tant que catalogue BIS, je sais de nouveau utilise rle plugin.
Si j'importe le catalogue défectueux dans un catalogue neuf, je sais de nouveau utiliser le plugin.

Quelqu'un peut-il me dire ce qu'il se passe ? c'est assez embêtant de devoir repasser par ces étapes...

Merci d'avance