Skip to main content
JCPblois
Participant
May 8, 2026
Question

les photos traitées sous silver effex depuis lightroom classic se synchronisent en couleur dans lightroom

• May 8, 2026
  • 4 replies
  • 40 views

je récupère automatiquement mes photos dans lightroom CC depuis l’application leica photos de mon iphone

ensuite du fait de la synchro je récupère dans lightroom classic les photos

je traite et je classe mes photos dans lightroom classic

parfois un travail de post prod sous silver effex

cela marchait à merveille et puis soudain les photos que j’ai traitées en n&b avec silver effex apparaissent en couleur dans lightroom CC et restent en n&b dans lightroom classic

c’est à en perdre son latin

j’ai tout essayé, enfin je crois, enlever les photos d’un environnement puis dans l’autre, désynchroniser, resynchroniser, rien… toujours en n&b dans lightroom classic et toujours synchronisé en couleur dans ligtroom CC alors que le fichier d’origine dans ligtroom n’a pas d’historique, il est bien en jpg et pas en dng,etc

ma base de données lightroom classic est d’environ 150 000 photos en DNG

2 éléments nouveaux

mise à jour récente de silver effex de la version 5 qui était admirable à la version 8 qui n’apporte rien
je ne pense pas que cela soit l’origine du défaut

mise en place de leica photo sur mon iphone qui synchronise à la volée mes photos prises avec le leica, avant je sortais ma carte du leica et j’importais mes photos dans lightroom classic.
je crois bien que la difficulté est ici :
flux avant lightroom classic vers lightroom CC
flux actuel lightrom CC vers lightroom classic et retour vers lightroom CC

même si mon doute est fort que cela soit la source du problème je ne m’explique pas pour quoi cela arrive sur un fichier qui n’a pas de couleur à la source de la synchro

si quelqu’un a déjà eu ce problème, merci d’avance de partager vos remarques, réflexions, corrections, etc

4 replies

Anshul_Saini
    Community Manager
    Community Manager
    May 18, 2026

Hi @JCPblois,

Thank you for testing and confirming the additional details. What you’re describing actually matches a known class of sync/rendition issues that the team is already tracking internally.

This might be a similar reported issue here:
    https://community.adobe.com/bug-reports-674/p-tif-psd-synced-from-classic-has-cloud-rendition-become-stale-after-multiple-round-trips-to-ps-664069

The root cause appears to be that when externally edited files (Photoshop or third-party editors like Nik Silver Efex) are synced back to the Lightroom cloud ecosystem, the cloud rendition can become “stale.”

In practice, this means:
    • Lightroom Classic correctly shows the updated B&W JPG/TIFF
    • But Lightroom cloud/mobile continues displaying the old pre-edit color rendition
    • Metadata syncs correctly, but the visual/pixel rendition does not refresh properly in the cloud

Based on your workflow and symptoms, this looks very similar.

A few workaround options you can try for now:

• Create a Virtual Copy of the affected B&W image in Lightroom Classic. In many cases, the Virtual Copy syncs correctly to the cloud as B&W

• Re-edit via copy

• Edit in Photoshop
    • Choose: “Edit a Copy with Lightroom Adjustments.”
    • Save and close
    • The new derivative file often syncs correctly

A few more questions that would help confirm this is the same issue class:

• Which exact Lightroom Classic version are you currently using?
    • What exact format is Silver Efex generating:

• JPG
    • TIFF 8-bit
    • TIFF 16-bit
    • PSD

• Does the image show a fully synced status in LrC even while Lightroom Cloud still shows the stale color version?

• Do you recall in which version of LrC you started facing the issue?

Also, if possible, please share screenshots of:

• Lightroom Classic
    • Lightroom cloud/mobile
    • Showing the same image appearing differently

Best,
    Anshul Saini

JCPblois
    JCPbloisAuthor
    Participant
    May 8, 2026

bonjour Srishti

je viens de tester :

dans lightroom CC pas d’historique ni de modification sur la photos jpg “noir & blanc” qui apparait en couleur

impossible de savoir quand cela a commencé car j’ai migré silver effex en même temps que je commençait a utiliser leica photos

je n’ai pas encore testé un flux depuis la carte SD, cela enlèverait tout le bénéfice du flux avec leica photos

JCPblois
    JCPbloisAuthor
    Participant
    May 8, 2026

bonjour Srishti

merci pour l’attention que vous portez à cette difficulté.

• Lorsque j’utilise silver effex, je créé un nouveau fichier jpg et je garde la photo originale
    • dans lightroom classic je vois bien les 2 photos empilées, celle en couleur originale en dng et la nouvelle en noir et blanc en jpg
    • dans ligtroom CC je vois uniquement la version couleur
    • ces photos, couleur et noir & blanc, font parties d’une collection lightroom classic synchronisée
    • je vais tester les autres points

en attendant y a t il un moyen de poster des copies d’écran, voire des photos ?

je reviens ici une fois les tests manquants réalisés

merci et à très vite

Srishti Bali
    Community Manager
    Community Manager
    May 8, 2026

Hi ​@JCPblois 

Thanks for the detailed explanation — I can see why this is confusing, especially when Lightroom Classic shows B&W while Lightroom CC shows color for the same photo. To better understand what’s happening, could you check a few things?

• When you use Silver Efex, does it create a new edited file (like a TIFF or JPG), or does it replace the original photo?

• In Lightroom Classic, do you see:

• the original color photo + a separate B&W edited copy,

• or just one photo?

• In Lightroom CC/cloud, do you see:

• only the color version,

• or both the color and B&W versions?

• Are these Silver Efex photos inside a synced Lightroom Classic collection?

(Only synced collections upload back to Lightroom CC.)

• If you convert a photo to B&W using only Lightroom Classic tools (without Silver Efex), does it sync correctly as B&W to Lightroom CC?

• What format does Silver Efex create in your setup — TIFF or JPG?

• In Lightroom CC, does the photo look completely unedited, or do you see any edits/history applied?

• Can you remember when this started?

• after upgrading Silver Efex v5 → v8,

• or after setting up Leica Photos auto-sync on the iPhone?

• Finally, if you go back to the old workflow:

SD card → Lightroom Classic → Lightroom CC

does the B&W version sync correctly again?

Right now, it sounds possible that Lightroom CC is syncing/displaying the original color file while Lightroom Classic is showing the edited Silver Efex version.

Thanks, Srishti Bali | Community & Engagement Strategist, Digital Imaging | Adobe