Skip to main content
Participant
November 9, 2017
Question

Lag/Perte de FPS pendant prévisualisation d'un média 4K

• November 9, 2017
  • 1 reply
  • 5659 views

Bonjour,

Dans Adobe Premiere Pro CC 2017, la prévisualisation de mes vidéos lags énormément (grosse perte de FPS après 4/5sec de prévisualisation d'un média en 4K) à tel point qu'il n'est pas possible de faire de montage.

J'ai parcouru un peu Google mais les deux-trois manips recommandés n'ont rien changés à mon problème.. A savoir que c'est un PC Fixe et que l'appli démarre bien avec les paramètres 3D Nvidia mais j'ai l'impression que la prévisualisation n'utilise que les ressources de mon processeur (ça passe de 10% d'utilisation à 100% utilisation UC juste en démarrant la lecture d'un média 4K).

Comment forcer mon retour vidéo à passer par la carte graphique ?

Pour essayer de résoudre le problème j'ai déjà essayé tout ça :

- Clic droit sur la prévisualisation vidéo et changer la "Résolution de lecture", que ce soit en "Intégrale", "1/2", "1/4" ou même "1/16" ça ne change rien

- Coché ou décoché "Qualité de lecture élevée" sur la même prévisualisation.

- Menu Edition -> Préférence -> Média
            Rien ne change que le décodage H.264 Intel accéléré soit activé ou pas (même après redémarrage complet)

Menu Edition -> Préférence -> Mémoire

Rien ne change que le rendu soit optimisé pour Performances ou Mémoire

La lecture du média en dehors d'Adobe Premiere Pro ne pose aucun problème (le proco décolle pas au dessus de 5% donc j'en déduis que ça utilise la CG) mais dès que j'ouvre un de mes shoots sur Adobe Premiere au bout de 5 sec je n'ai plus que quelques malheureux FPS en prévisualisation, même sans avoir fait aucun montage.

Si quelqu'un a eu un problème similaire ou connait une solution je suis preneur !

Merci d'avance,

Lucas.

This topic has been closed for replies.

1 reply

R Neil Haugen
    Legend
    November 9, 2017

It sounds like what you've got is H.264 4k media? Mp4 or similar?

If so, the issue is the media itself ... it's designed to be used with a special-built chip to compress & write a lot of pixels to memory card fast ... it is NOT designed to edit decently. De-encoding is a CPU process, does not use the GPU, and long-GOP media is only complete or "I" frames every 9-30 frames (for some drones & cameras, even farther). These are heavily compressed. All the 'frames' in-between are nothing but matrixes of data-sets of pixels that have changed since the last I frame or will change before the next I frame ... these are called p and b 'frames'.

De-encoding this stuff is a dance of de-encoding/de-compressing the first I frame, then storing to RAM ... calling the next p/b frame, re-calling the frame from RAM, computing that next frame ... storing to RAM ... call the next data set ... rinse & repeat.

Which is why say DNxHR or ProRes of Arri 6k will play  back and edit smoothly, while drone 4k won't. The DNxHD/R and ProRes are "interframe" codecs, each frame a compressed but complete frame. As is Cineform. Larger space on disk, FAR less work for the system while editing.

And comparing simple playback to editing is bonkers. A playback player is a very simple little thing that takes nearly no resources other then the de-encoding/de-compression. An NLE has a TON of resource needs to work properly.

The following is from the GoPro Studio manual ... on why one needs to transcode the media produced by GoPro cameras before doing major editing in an NLE:

So, if you're using H264/5 drone media, GoPro, mirrorless/M4/3, and most DSLR's when shooting 4k, you've got two options to get good playback ...

• transcode before or during ingest to one of the included Cineform presets, use the transcodes in your project, then dump them after completion as you can re-create them at need later on.
    • use the ingestion process in PrPro to "create proxies" using again one of the included Cineform presets. In the program monitor, then you drag the proxy toggle icon to the Program monitor control block to use to toggle PrPro between using the original media and the proxies.

Neil

Everyone's mileage always varies ...