Skip to main content
Inspiring
November 27, 2019
Question

woorden met een koppelteken afbreken

• November 27, 2019
  • 1 reply
  • 493 views

hallo,

ik wil woorden met een koppelteken anders afbreken dan indesign voorstelt.

bv. op het einde van een regel staat:

......................... PMS-ar-

tiest ............

ik wil het woord laten afbreken na PMS-

en artiest op de volgende lijn samen houden.

wanneer ik een zacht afbreekstreepje invoeg, lukt dat uiteraard. maar wanneer ik eerder in de alinea een woord schrap, dan is mijn afbreekstreepje verdwenen en krijg ik 'PMSartiest' wat niet correct is.

hoe behoud ik het zacht afbreekstreepje?

This topic has been closed for replies.

1 reply

Jongware
Community Expert
Community Expert
November 27, 2019

Het kan eenvoudiger! Laat het koppelteken inderdaad gewoon staan -- dat kan nog nodig zijn als de tekst verloopt. Als InDesign daarna het woord na het koppelteken afbreekt en je wilt dat niet, kun je het hele woord (of zelfs alleen een deel) selecteren en "Niet afbreken" uit het Karakterpalet-menu toepassen. (Ik gebruik dat zelf zo vaak dat ik er een hotkey aan heb toegekend.)

Als je zeker weet dat je dat woord achteraan nooit wilt afbreken na het streepje (dus ook al is het "PMS-artiesteningangdeurstopper" ...) kan je hetzelfde doen als bij een 'gewoon' woord dat je éénmalig niet wilt afbreken: vóór de eerste letter zet je een afbreekstreepje, en dat is het teken voor ID dat het niet kan worden afgebroken. Je zult zien dat als je dit invoegt tussen de koppelstreep en de eerste letter, op de streep zelf wel kan worden afgebroken, maar binnen het woord daarna niet.

stekkerAuthor
Inspiring
November 27, 2019

hoi,

alvast bedankt voor je reactie.

ik vergat erbij te zeggen dat ik deze optie ook al had uitgeprobeerd (en inderdaad een hotkey 'niet afbreken' is heel handig).

maar dan krijg ik de 'PMS-artiest' in zijn geheel op de volgende lijn, terwijl er nog zeker genoeg ruimte is om de 'PMS-' op de 1ste lijn te zetten. door de samenstelling volledig door te schuiven naar de volgende lijn, krijg ik boven deze regel een tekst die ongelukkig gespatieerd is en te veel tussen de woorden voegt...