Skip to main content
Participant
June 29, 2025
Answered

Maskers maken

• June 29, 2025
  • 1 reply
  • 203 views

Van de 3 maskers in Lightroom Classic werkt alleen het masker LUCHT Wil ik een ander masker maken dan lijkt het alsof het masker gemaakt wordt, maar het maskerpaneel floept gelijk weg zonder dat er een masker gemaakt is.  Wat kan daar de oorzaak van zijn, hoe krijg ik alle 3 maskers werkend? 

Correct answer JohanElzenga

Problemen met AI maskers worden meestal veroorzaakt door verouderde GPU drivers. Zorg dat je de nieuwste drivers hebt geïnstalleerd. Als je een Nvidia GPU hebt, gebruikt dan de Studio drivers en niet de Game Ready drivers.

1 reply

JohanElzenga
Community Expert
Community Expert
June 29, 2025

Welke drie maskers? Lightroom Classic heeft veel meer dan drie maskermogelijkheden.

-- Johan W. Elzenga
wim_3437Author
Participant
June 30, 2025

Van de 3 maskers die onder het wieltje staan doet alleen Lucht het. Onderwerp, Achtergrond, Personen, Objecten, Landschap selecteren doen het niet. Op mijn oude laptop met Windows 10 doet alles het. Op mijn pc, 1 jaar oud en speciaal laten bouwen voor fotobewerking, doen een aantal maskers het dus niet. Bij bijv. Objecten kan ik een object selecteren, wordt rood, maar floept er daarna gelijk.

Liniair/radiaal filters doen het wel.

JohanElzenga
Community Expert
JohanElzengaCommunity ExpertCorrect answer
Community Expert
June 30, 2025

Problemen met AI maskers worden meestal veroorzaakt door verouderde GPU drivers. Zorg dat je de nieuwste drivers hebt geïnstalleerd. Als je een Nvidia GPU hebt, gebruikt dan de Studio drivers en niet de Game Ready drivers.

-- Johan W. Elzenga